Върховете в Индикар, V10 двигател за спортни коли, който никога не е видял бял свят и шансът да работи за възраждането на една легенда – NSX… Това илюстрира кариерата на Ясухиде Сакамото, който има славна кариера в едни от най-вълнуващите разработки на задвижващите проекти на Honda в последните 20 години. След като европейските медии получиха шанса да шофират за първи път новият NSX, Сакамото сан обясни какво точно е свършил по автомобила.

– Може ли да направите обобщение на кариерата си преди да работите по проекта NSX?
– Имах привилегията да работя по редица големи проекти през моята кариера. През първите 17 години с Honda, съм работил по развитието на двигателите за масово производство, включително и по двигателите V6. Между 2000 и 2007 г. развивах програмата на Honda за Индикар. По време на работата ми в сериите с колегите от Ilmor, ние бяхме доминиращ доставчик на двигатели в този шампионат. Върнах се в Япония през 2007 г. за да започна работа по двигател V10, който трябваше да се използва за спортна кола на Honda, която никога не се появи на пазара. След това се върнах към корените си, когато работех за серийните автомобили, като асистент лидер на проекта развитие за задвижващата система на Accord за 2013 г. От 2012 г. се върнах към вълнуващия проект за NSX и затова съм изключително щастлив, че съм част от екипа, направил тази кола.
– Това е един от първите глобални проекти на Honda. Какво е по-различното от другите, по които сте работили?
– Съвместни проекти за развитие между японските и американските колеги не са толкава често явление в Honda. Малки промени в развитието на превозните средства все пак се случват, предимно в развитието на дизайна. Те са редовни. Но при NSX е различно, тъй като ние разработихме основно нов задвижващ агрегат, паралелно с шасито. Агресивното развитие и координацията между американските и японските колеги правят този проект много амбициозен.
– Какви бяха причините да изберете такъв агрегат, вместо традиционния двигател?
– Искахме водачът да постигне и ефективност  при шофиране. В сравнение с предишния проект за V10 за спортни коли, сега имахме други цели – да постигнем с новия  NSX онова усещане за мигновен отговор на желанията на водача.
– Обменяхте ли информация със състезателния екип на Honda па време на разработването на задвижващия блок?
– Не е имало официална връзка между развитието NSX и състезателните екипи на Honda, но много от сътрудниците имат богат опит от състезанията. Затова те имат същия този дух и жажда за постигане на високи резултати в работата си. Разбира се, по време на работата, много от членовете на проекта NSX преминаха в екипа за развитието на двигателя за Формула 1. Опитът им в разработването на този задвижващ агрегат после бе използван за завръщането на  Honda във Формула 1. Работата на ротационен принцип в случая означава, че развитието на NSX е действало като инкубатор за нови идеи и творчество в целия бизнес на Honda.
– Как виждате развитието на тази платформа в бъдещето? Какво е вашето виждане за бъдещата нова версия на NSX?
– По принцип ние вярваме, че има две направления за бъдещо развитие. Един път е да се увеличи мощността на двигателя с вътрешно горене. Другата е възможността да се намали зависимостта от двигателя с вътрешно горене и да се увеличи количеството енергия, получена от електрическите елементи. В момента не сме сигурни кой е най-добрият начин е да се развива една от двете възможности или двете едновременно. Сега NSX е в ръцете на журналистите и клиентите. Аз с нетърпение очаквам да чуя техните мнения в коя посока трябва да тръгнем.  Тази обратна връзка ще бъде отправна точка за екипа ни, който трябва да реши коя е най-добрата стъпка напред.
– В какво състезание бихте искали да стартира NSX?
– Аз имам определени предпочитания към надпреварите за издръжливост и ще се радвам, ако видим скоро новият NSX да се бори на пистата в Льо Ман в клас GT.