Музеят на Honda или работа – мечта за Кунийоши Ивата
Представете си какво е да работите със стотици от най-велики пътни и състезателни мотоциклети през цялата година. За всеки мотоциклетист – огромно щастие. Това е животът на Кунийоши Ивата.
Минаха празниците по Коледа и дойде Нова година. Тези, които обичат състезанията с мотоциклети, биха мечтали за такъв подарък – да получат някои уникален мотоциклет. Това е твърде скъпо. Но ако посетят световноизвестната колекция на Honda в Туин Ринг Мотеги в Япония, могат да видят стотици уникални мотоциклети.
Колекцията съдържа историята на мотоциклетизма от края на 40-те години. Тогава Соичиро Хонда строи първите си машини, задвижвани от генератори, първоначално предназначени за захранване на радиопредаватели.
Повечето от мотоциклите са Honda, но в колекцията са представени и важни модели от други марки. Всичко е тук. Пътни машини от първия мотор на Honda. Тук е и първият супербайк на марката – CB750. Има и емблематични пътни мотори от 70-те, 80-те, 90-те и от по-късния период.
Присъства и цялата палитра от състезателната гама на Honda. Тук са ранните състезателни машини през 50-те години на миналия век. Има и многобройните превъплъщения на мощния двутактов NSR500 до по-новите машини RC211V, RC212V и RC213V MotoGP. Представете си да имате тези машини на разположение в живота си през цялата година. Това е животът на Кунийоши Ивата – човекът, отговарящ за залата на колекцията.
Ивата придоби уменията си в състезанията от Гран При през 80-те и 90-те, когато работи като механик на машините NSR500 на Фреди Спенсър и Мик Дуън. Сега неговата работа е да поддържа тези NSR500 и още стотици други машини. Те трябва да са в перфектно състояние като експонати на музея. Естествено и за използване на събития, където моторите се карат, за радост на млади и стари фенове на мотоспорта.
Ивата и неговият екип от пет механици обичат работата си. Той казва: „Поддържаме машините, така че да са готови за работа по всяко време. Мисля, че това е много важна работа и се гордея с нея. Машините са силни и здрави, но поддържането им, когато са много стари, е трудно. Повечето от частите, които използваме в тях, са еднократни. За щастие получаваме голяма подкрепа от Honda R&D Center Asaka [за мотоциклети] и от Honda Racing Development Sakura [за автомобили]. Ние показваме общо 350 машини в залата на колекцията – както две, така и на четири колела.“
Ивата наистина може да кара много от мотоциклетите, но само с ниска скорост. Това става на традиционните шейкдаун тестове. След това моторите се предоставят на други мотоциклетисти на събития в Япония и по света.Той знае кой мотоциклет в залата му е любим – първият NSR500 на Honda. Ивата казва: „Защото това е първият мотор от Гран При, на който работих като механик.“NSR500 от 1984 г. е прекрасен пример за ентусиазма на Honda за прокарване на границите на технологиите. Но и за учене не само при успехите, но и без тези успехи. Първият NSR500 има резервоар за гориво, разположен под двигателя. Изпускателните му тръби за газовете са над двигателя, противно на традицията. Байкът не спечели световното първенство в 500 кубика през 1984 г., но научи хората от HRC на много неща за динамиката на шасито.Любимият автомобил на Ивата в колекцията е пикапът Honda T360. Това е първият автомобил на компанията, създаден през 1963 г., няколко месеца преди спортния S500.Ивата казва: „Харесвам T360, защото беше първият четириколесен Honda в продажба. Спомням си как видях Т360 да доставя ориз, когато бях дете. И разбирам философията, която Соичиро Хонда използва при разработването на колата.“Наскоро Ивата имаше най-натоварения си ден в годината. Това е Денят на благодарността на Honda Racing през ноември. Тогава редица легендарни машини на Honda направиха парадни обиколки по пистата Мотеги, която е собственост на Honda.
Машините, които получиха най-голямото одобрение от 17 000 фенове, бяха две от най-известните състезателни машини на всички времена. Едната е Honda NSR500, карана от Еди Лосън на световното първенство през 1989 г. в клас 500 куб. см. Другата е McLaren-Honda MP4/4, с която Айртон Сена спечели през 1988 г. шампионата във Формула 1.
Чувствам се много щастлив, когато виждам машините, които поддържаме да се возят и карат“, добавя Ивата. „Освен това много ме радва, когато виждам хора, които се наслаждават да гледат историческите машини. Нашите машини участват на събития в много страни. Но Денят на благодарността на Honda Racing винаги е много специален за нас. Той става толкова близо до изложбената зала и ни дава шанс да управляваме много от нашите исторически машини. „Залата с колекцията е открита през 1998 г. С това се сбъдва мечтата на основателя на компанията Соичиро Хонда. Той осъзнава важността да покаже историята на компанията пред обществеността.„Машините никога не лъжат – успехът винаги ще дойде, ако наистина са добри“, каза Хонда. „Така че нека покажем на света какво сме направили. Тогава те могат да видят истинската Honda!”