Четвърта корона за Маркес

Пилотът на Repsol Honda Марк Маркес стана за 6-и път световен шампион в драматичното финално шоу от сезон 2017 г. във Валенсия. Той взе 4-а корона в MotoGP за последните 5 години, като така пилотът от Сервера има 80% успех, с което продължи да пише история в книгата за рекорди. В края на 2015 г. загуби титлата на световен шампион за първи и засега единствен път след преминаването му в MotoGP. През 2016 г. пилотът с №93 си върна трофея, а през 2017 г. пое същата битката за челото с невероятна атака. Маркес спечели 6 победи преди да потвърди короната си с подиум на последния кръг във Валенсия.

Едва на 15 години, през 2008 г. Маркес прави дебют в световния шампионат. Дебютният сезон на новака е съкратен заради контузия, но той успява да вземе първия си подиум на Донингтън Парк. През 2009 г. печели още един подиум, преди да стане световен шампион в клас 125 куб. см за първи път през 2010 г., като спечели 10 от последните 14 състезания на годината.

След като влезе в Moto2 през 2011 г., Маркес отново имаше трудно начало на сезона, преди да започне победна серия от седем първи места и да стопи голямата преднина на съперника си Щтефан Брадъл. На Филип Айлънд печели подиум от 38-о място на старта. Падане в тренировките в Малайзия стана причина да прекъсне сезона. Той имаше сериозни проблеми със зрението, като не знаеше дали изобщо ще се оправи. Това можеше да струва кариерата му. Сложна операция обаче отстрани проблема му. Той се върна на пистата през 2012 г., след което спечели световния шампионат в Moto2 със стил, като постигна впечатляваща победа от последно място на стартовата решетка.

След този успешен сезон, двукратният вече световен шампион Марк Маркес отиде в MotoGP, като пилот на Repsol Honda. Стъпва веднага на подиума в Катар и печели второто си състезание при кралете в Остин, а в края на сезона стана най-младият пилот, спечелил световната титла в MotoGP, след наистина удивителен дебютен сезон. Той също така става първият новак световен шампион от 35 годишна насам.

Кампанията на Марк през 2014 г. започна още по-зашеметяващо. Той спечели 10 поредни победи в началото на сезона, а титлата грабна в Япония, на пистата Мотеги, в домашното състезание на производителя на мотора му – Honda. Сезон 2015 започна добре за Маркес, с победа в Остин. Изглеждаше, че испанецът ще съумее да защити титлата си. С много падания и загуби на точки обаче, за да бъде изпреварен от двамата пилоти на Yamaha Валентино Роси и Хорхе Лоренцо. Преди азиатското турне Маркес изоставаше, но със зашеметяващата победа на Филип Айлънд в едно от най-великите състезания на всички времена, Маркес отново се върна в играта. След това на Сепанг Маркес и Роси се сблъскаха, а във Валенсия той стана втори, но започна период на зимно презареждане и готовност за атака на нова титла, като отнеме короната от новия световен шампион Лоренсо.

Маркес промени стратегията за 2016 г., фокусирана върху титлата, а не върху максималния брой състезания. Така той отново след 2014 г. взе короната в дома на Honda в Мотеги – както направи през 2014 година. Спечели в Тексас, Аржентина, Германия и Арагон, като имаше 52 точки аванс преди Япония. Той бе единственият пилот, спечелил актив във всяко състезание.

През 2017 г. не бе същото, но резултатът е същият – невероятна шеста корона. Годината започна с подиум в Катар, а след това не завърши в Аржентина. В Тексас Маркес отново спечели победа. Това бе последвано от подиум на Херес. Следва нова катастрофа на Льо Ман и тежко състезание в Муджело, където основният му съперник Андреа Довициозо спечели блестяща победа. Марк започна серия от подиума, която продължи докато не се появи механичният проблем в Силвърстоун, но последваха две поредни победи – в Заксенринг и Бърно. На Ред Бул Ринг с Довициозо направиха страхотен двубой, който ще бъде записан в историята. Довициозо спечели 4-ото си състезание за годината в Силвърстоун, Маркес триумфира на Мизано и Арагон. Италианският му съперник обаче изобщо не се беше предал. Той спечели в дъжда на Мотеги.

Маркес започна щурм към короната на Филип Айлънд, като демонстрира в Австралия най-доброто от MotoGP. В Малайзия бе първата възможност на Марк да сложи короната. Довициозо обаче спечели в дъжда, когато Маркес зае четвърта позиция. Всичко се реши във Валенсия. Довициозо трябваше да спечели на всяка цена, за да е шампион, а Маркес го устройваше дори 11-о място. Дови се разби, а Маркес се успокои и стана трети, но сложи короната за 4-и път от 2013 г. насам.

ПЪЛНА ИНФОРМАЦИЯ ЗА HONDA GOLD WING 2018 >>

Факти за Марк Маркес

  • Маркес е най-младият пилот, спечелил 4 титли във висшия клас – на 24 години и 254 дни. Той взе рекорда от Майк Хейлууд като бе на 25 години и 107 дни, когато спечели 4-ата си поредна титла в 500 куб. см през 1965 г.
  • Маркес е и най-младият пилот за всички времена, спечелил 6 световни титли, като отмъкна рекорда от Валентино Роси, който на 25 години и 244 дни спечели 6 титли през 2004 г.
  • Това е 6-а световна титла във всички класове за Маркес – 4 x MotoGP, 1 x Moto2, 1 x 125 куб. см. Единственият испански пилот с повече титли от Маркес е Анхел Нието с 13 титли (7 x 125 куб. см, 6 x 50 куб. см).
  • Маркес е на първото място на подиума 5 и повече пъти в последните 8 години в различни класове. Единственият който го е правил преди в 69 годишната история на шампионата е Джакомо Агостини.
  • Това е 4-а титла в MotoGP за пилот, който кара Honda. Единственият с повече световни титли за Honda е Мик Дуън в клас 500 куб. см – 5 пъти.
  • През 2017 г. Маркес има повече подиуми от всеки друг пилот в MotoGP – 12 и най-много първи позиции – 8. Той и вторият в класирането Андреа Довициозо имат по 6 победи.