Такео Фуджисава, съосновател на Honda Motor Co., Ltd., ще бъде въведен в автомобилната зала на славата. Това ще стане на церемонията по награждаването в The Fillmore Detroit на 20 юли. Фуджисава ще се присъедини към основателя на Honda – Сойчиро Хонда. Той беше въведен през 1989 г. като първият японски изпълнителен директор в автомобилния бизнес. Така Хонда сан беше почетен в Залата на славата, която е в Диърборн, Мичиган.
Роден на 10 ноември 1910 г., Фуджисава първоначално иска да стане учител. Вместо това работи като продавач в компания за стоманени продукти. След това постъпва във фирма за дървен материал, когато среща Сойчиро Хонда през август 1949 г., около една година след основаването на Honda Motor Co., малко местно предприятие в Хамамацу, Япония.
Това се случва веднага след пускането на пазара на Dream D-Type, смятан за първия пълноправен мотоциклетен продукт на Honda. Двамата мъже са различни личности и имат различни умения. Хонда и Фуджисава обаче се разбират и споразумяват почти веднага. Започват задълбочени дискусии относно техния подход към бизнеса и мечтите за бъдещето.
Бързо развивайки отношения на доверие, те установяват споделена визия за бъдещето на компанията с Фуджисава, който се присъединява към Honda Motor през октомври 1949 г. Като президент на компанията, Сойчиро Хонда запазва отговорността за продуктовия дизайн, технологичното развитие и производствените операции. Той изобретява много иновативни превозни средства, включително Super Cub, най-продаваният продукт за мобилност в света. Фуджисава го подкрепя и става неговата дясна ръка с отговорност за бизнес частта на компанията, включително продажби, финанси и маркетинг.
Маркетинговата проницателност на Фуджисава, силният бизнес усет и способността да начертава уникални пътища към растеж, се оказват идеалното съчетание с инженерната проницателност и визия за мобилност на Сойчиро Хонда. Партньорството продължава 25 години, до март 1973 г., когато господата Хонда и Фуджисава се оттеглят заедно. От самото начало Фуджисава има огромно влияние върху бизнеса на Honda в световен мащаб и в САЩ, където изигра ключова роля в подхода към американския пазар.
Фуджисава взема няколко важни и въздействащи бизнес решения, които са актуални и днес:
Стартиране на бизнеса на Honda в САЩ
През 1959 г., до тогава старши управляващ директор на Honda, Фуджисава взема предизвикателното решение да създаде American Honda като първото дъщерно дружество на Honda извън Япония. По това време в САЩ мотоциклетната индустрия продава не повече от 60 000 единици годишно, предимно по-големи мотоциклети.
Един от членовете на екипа препоръчва разширяване в Азия, където вече се използват малки мотоциклети от Европа, като тези, произведени от Honda. Той предполага, че Америка – „страната на автомобилите“, е твърде трудна цел за Honda.
Фуджисава обаче има друга идея. „Като се замисля, нека влезем в Америка“, каза той. „Да успееш в САЩ, означава да успееш в световен мащаб. Да приемеш предизвикателството на американския пазар може да е най-трудното нещо, но това е критична стъпка в разширяването на износа на нашите продукти.“ Без ръководството на Фуджисава, Honda нямаше да има успеха в Съединените щати, каквато е днес.
Създаване на независима дилърска мрежа в САЩ
Фуджисава възприема много иновативни стратегии за продажби и маркетинг в Япония и САЩ Това включва решението да започне продажбата на мотоциклети чрез създаване на собствена дилърска мрежа на Honda. Въпреки предложенията, че Honda трябва да следва подхода на други японски компании и да разчита на търговска компания, за да пусне продажби в Щатите.
Honda изгражда отношения с много по-малки дилъри, дори и такива без история в мотоциклетната индустрия. Така успешно разширява и бизнеса от Западното крайбрежие в Америка. До средата на 60-те години Honda е най-продаваната марка мотоциклети в Америка.
Създаване на отделна компания за научноизследователска и развойна дейност
През 1960 г., по инициатива на Фуджиксава, Honda R&D Co., Ltd. е създадена като отделна фирма. Фуджисава замисля идеята с две цели: да даде на инженерите на Honda свободата да създават нова стойност, без да бъдат ограничавани от възходите и паденията на всекидневния бизнес, както и да защити способността на Honda да поддържа тази иновация в бъдеще, когато вече не могат да разчитат на гения на Сойчиро Хонда.
Новата компания за научноизследователска и развойна дейност поставя началото на ера на невероятни технологични и продуктови иновации и навлизане в нови бизнес области. В тях влизат включително автомобилната и авиационната индустрия. Фокусът на Honda R&D върху изследванията и създаването на нова стойност в мобилността продължава и до днес.