Новини

Скот Диксън с Chip Ganassi Racing Honda за пети път ще стартира от първа позиция в легендарната надпревара Индианаполис 500. Това той постигна с рекорд и отново се утвърди като един от най-великите пилоти на IndyCar сериите. Той постигна най-бързата средна скорост в четири обиколки за първа позиция във вековната история – 106 години на “The Greatest Spectacle in Racing.”

Като последният пилот на пистата във Firestone Fast Six, шесткратният шампион на IndyCar Диксън се представи в четирите обиколки със средна скорост от четири обиколки от 376,66 км/ч. (234,046 м/ч.) с колата си Bank Chip Ganassi Racing Honda.

Диксън, който е от Окланд, Нова Зеландия, спечели $100 000 награда за първата си позиция. Той има една по-малко от четирикратния победител в Indy500 Рик Миърс за най-много полпозишъни в историята на Indy500.  Диксън счупи рекордната скорост за първа позиция за всички времена от 376,13 км/ч. (233,718 м/ч.), поставена през 1996 г. от Скот Брайтън. Ари Люендойк има рекорд за средна скорост в квалификациите за четири обиколки за всички времена от 381,39 км/ч. (236,986 м/ч.) през 1996 г. Това обаче бе направено на втория ден от квалификациите и не отговаря на условията за първа позиция, а Люендайк спечели 21-во място в решетката.

Така Диксън стана с втората най-бърза серия от 4 обиколки в историята на Indianapolis Motor Speedway. Затова пък стана най-бързият спечелил поул в историята на Indy500.

Шесткратният шампион на IndyCar и победител в Indy 500 от 2008 г. направи две обиколки над 234 м/ч. Диксън превъзхождаше своя съотборник и действащ шампион на IndyCar Алекс Палу с 0,5 м/ч. Ринус ВиКей се присъедини към тях от външната страна на първия ред с машина от екипа на Ed Carpenter Racing.

Тони Канаан, една от четирите коли на Ganassi и Honda, които попаднаха в Fast Six, беше първият, който излезе на пистата и даде средна скорост от 232,372 м/ч. или 373,97 км/ч.

Следващият беше Ед Карпентър със средната скорост от 4-те тура 233,080 м/ч. или 375,11 км/ч. и беше претендент за първия ред.

Той оцеля при опита на Маркъс Ериксон, който направи средно 232,764 м/ч. Алекс Палу с Honda наложи по-бързо темпо със средна стойност от 233,499 м/ч. (375,78 км/ч.), което гарантира на действащия шампион в IndyCar Series старт на първия ред за неговия трети Indy 500.

Диксън, Палу и ВиКей  се наредиха на първия ред. Това е най-бързият първи ред в историята на Indy 500, със средна скорост от 233,643 м/ч. или 376,01 км/ч., счупвайки рекорда от 233,233 м/ч., поставен през 1996 г.

Chip Ganassi Racing Honda спечели първия си старт 1-2 в Индианаполис от 2008 г. насам. Тогава Диксън постигна единствената си победа в надпреварата от първа позиция, а Дан Уелдън стартира втори. Сега Алекс Палу е втори, а двамата са водещите от четирите коли на Чип Ганаси във финалната квалификационна сесия на Firestone Fast Six.

Собственикът на тим и пилот Ед Карпентър ще стартира четвърти. след 233,080. До него на втория ред е отново пилот на Ганаси – Маркъс Ериксон с 232.764 м/ч. с Huski Chocolate Chip Ganassi Racing Honda. Победителят от Indy500 от 2013 г. Тони Канаан се класира шести с 232.372 м/ч. също от екипа на Ганаси.

  • Honda ZR-V, автомобил от категорията SUV от C-сегмент, излиза на пазара от следващата година
  • С доказаната e:HEV пълна хибридна технология
  • Новият модел е еволюция в гамата на Honda

Honda потвърди, че нейният наскоро анонсиран нов SUV от сегмента С ще бъде наречен „ZR-V“. Предвиден да бъде пуснат в продажба на европейските пазари през 2023 г., напълно новият модел ще се намира между HR-V и CR-V в гамата на Honda. ZR-V ще бъде задвижван от изключителната хибридна технология e:HEV и така допълнително ще разшири електрифицираната гама на Honda.

С тази новина започва следващият етап от европейската стратегия за електрификация на Honda. С допълнителни електрифицирани SUV модели, които ще последват, ZR-V бележи важна еволюция в гамата на Honda, като марката се концентрира още повече върху този бързо разрастващ се сегмент.

 

Honda UK постави световен рекорд за книгата на Гинес за най-голямата мозайка (лого) с топки за ръгби.

За създаването на мозайката бяха използвани общо 2030 топки за ръгби с размер 5. От тях 813 червени топки за привържениците и 1217 бели топки за тренировка. Топките са доставени от Gilbert, официалният доставчик на Англия за ръгби.

Мозайката покриваше площ от 104,6 кв.м на световноизвестния стадион Туикенхам – дом на отбора на Англия по ръгби.

Рекордната мозайка с логото на Honda беше подложена на строги проверки на качеството, за да се гарантира, че отговаря на правилата на световните рекорди на Гинес. Световните рекорди изискват документални доказателства, включително видео, фотография, доклад на инспектор и доклади на независими свидетели.

 

По-рано тази година Honda обяви многогодишен договор с Английския ръгби футболен съюз. Логото на Honda вече е на екипите за игра и обучение за играчи под 18 и под 20 години в Англия, което е една от няколкото нови инициативи.

Honda също поема ангажимент към масовите игри. Рекордните топки за ръгби, използвани за формиране на мозайката, ще бъдат дарени на ръгби клубове и общини в Обединеното кралство.

Ръководителят на отдела за развитие на клиентската мрежа на Honda  в Обединеното кралство Майкъл Дойл, каза: „Инициативата е ключова за нашата цел за укрепване на връзките с местните общностни групи. Най-малко 60 масови ръгби клуба ще се възползват от достъп до по-висококачествено спортно оборудване.”

Рекордните топки за ръгби ще бъдат разпространявани от местните дилъри на Honda.

Жан-Марк Стренг, управляващ директор на Honda UK, добави: „Радваме се, че поставихме ново постижение в световните рекорди на Гинес в дома на английското ръгби. Това беше възможност да потвърдим нашия ангажимент към играта на един от най-емблематичните стадиони в световния спорт, като същевременно влезем в книгите с рекорди.

„Силата на мечтите“ е лозунгът на Honda. Да можем да изненадаме клиентите и колегите си с подобна дейност е невероятно. Това е нетрадиционно, но също така е невероятна възможност, защото толкова много местни клубове ще се възползват от това. Спортът и общините са важни за нас и с нетърпение очакваме да продължим да се стремим и към двете.“

Тиаго Монтейро е пред петия си сезон от WTCR – Купата на ФИА за туристически автомобили (FIA World Touring Car Cup) Това е и 11-ият пореден за португалската звезда с Honda. След като се възстанови от бактериалната инфекция на гръдния кош, която го принуди да пропусне финала от миналия сезон, 45-годишният Монтейро започва 2022 г. с нов отбор – LIQUI Moly Team Engstler. Но със същия дългогодишен съотборник Атила Таси. Вече оборудваният с гуми Goodyear  автомобил Honda Civic Type R TCR също е тестван.

Ето какво каза бившият пилот от Формула 1 преди състезанието на трасето в По, което е по улиците на града на 7 и 8 май.

За възстановяването от болестта…

„Възстановяването ми премина много добре. Имах свободен целия месец декември. Наистина се отпуснах колкото е възможно повече и се възстановявах бавно. До януари успях да започна да тренирам тялото си, за да се върна в нормалните граници. Всичко вече вървеше добре. Все още се чувствах малко по-уморен от обикновено, но нищо повече от това и до средата на февруари се върнах напълно към нормалната си форма. Не е хубаво да пропускаш някое състезание, но като погледна назад беше добре, че това се случи в края на сезона. Имах възможност през зимата да се възстановя. Но този период вече е почти забравен.“

За сътрудничество с Таси…

„Да продължим заедно с Атила е страхотно. Разбрахме се много добре от самото начало, наистина сме близки и работим прекрасно заедно. Винаги е бил бърз, но е по-млад и в началото може би е бил малко по-агресивен. Но сега той е бърз и постоянен. Симулира ме и аз да съм на предела на моите възможности, което е добре. Това е положителна конкуренция и я приветствам.“

За преминаването към LIQUI MOLY Team Engstler…

„Беше страхотно да посрещнем LIQUI MOLY Team Engstler в семейството на Honda Racing и да започнем да работим с тях. Това е много важен договор с нов екип, идването на нова марка и наистина съм щастлив, че мога да помогна на отбора в този преход. Мисля, че изборът беше добър, защото с моя опит мога да съдействам за бързото им интегриране с Honda. Участвал съм в много отбори, откакто съм с Honda – първо с JAS в световния шампионат за туристически автомобили на ФИА, след това с Boutsen Ginion Racing, KCMG, ALL-INKL.DE Münnich Motorsport и сега LIQUI MOLY Team Engstler в WTCR. Това е голямо предизвикателство. Engstler наистина доказаха своя опит на пистата и извън нея в продължение на много години. Това е страхотен, силен отбор и много професионален екип.

Да работиш за бивш съперник в състезанията…

„Състезавах се срещу Франц [Енгстлер] в WTCC в продължение на много години. Когато започнах през 2007 г., той беше състезател. Той винаги е бил страхотен джентълмен и професионалист. После той също стана много добър собственик на отбор. Така че се радвам, че най-накрая ще мога да работя директно с него.”

За предишния опит с Honda Civic Type R

„Това е нещото, което трябва да има един пилот. Почти е задължително. Не можете да пристигнете в WTCR без известен опит с марката, с която работите. Независимо дали става дума за пилотите или инженерите, или и двете. Нивото е твърде високо, конкуренцията е твърде силна и няма достатъчно време да се учите и усъвършенствате, за да стигнете до стандарта. Трябва да сте на върха веднага. Страхотната отправна точка на екипа на LIQUI MOLY Team Engstler е, че са професионалисти и достатъчно опитни. Но има много малки детайли, които не можете да знаете за колата, без да сте работили по нея. Така че работата ми с Атила и помощта от JAS Motorsport вече започна да насочва инженерите възможно най-бързо. Това е от решаващо значение в този предсезонен тестов период. Това е огромна част от нашата подготовка, така че не се съмнявам, че ще бъдем готови за първия кръг.“

Новата генерация на модела беше проектирана така, че да сме сигурни, че нейните хибридно задвижване (e:HEV – hybrid electric vehicle), кормилна система и окачване осигуряват завидни нива на динамика и бърза реакция, които са били винаги ключови за Civic. Резултатът е автомобил, който съчетава вълнуващото усещане зад волана с изключителни икономичност и ниски нива на вредните емисии.

Продажбите на единадесетото поколение на Civic ще започнат до края на тази година. То е поредният водещ модел, който Honda електрифицира непосредствено, след като това се случи със CR-V, Honda e, Jazz, Jazz Crosstar и HR-V. Автомобилът ще е оборудван с модернизираното последно издание на спечелилата редица престижни награди хибридна система e:HEV. Тя комбинира литиево-йонни батерии и два компактни електромотора с новоразработения 2,0-литров бензинов силов агрегат по цикъл на Аткинсън. Двигателят с вътрешно горене постига най-добрата в бранша, равносилна на 41%, топлинна ефективност. Отличава се с оптимизирано за по-бързо и икономично изгаряне директно впръскване и висок начален въртящ момент. Добавени са и редица технологии като катализатор, активен при ниска температура, както и променен дизайн на всмукателния колектор, който допринася за намаляването на разхода на гориво, но същевременно подобрява специфичната мощност.

Новият Civic - създаден за екологична динамика
Новият Civic – създаден за екологична динамика

Резултатът от всички тези технологични подобрения са данните за разход и вредни емисии от въглероден диоксид в комбиниран цикъл на движение по Световния хармонизиран стандарт WLTP – съответно 4,7 л/100 км и 108 г/км. Стойностите от 135 кВт и макс. мощност и 315 Нм макс. въртящ момент налагат напълно новия Civic като изключително атрактивен за шофьорите автомобил в C-сегмента.

Върховите ефективност и управление на енергията са постигнати с прилагането на иновативни технологии като актуализираната версия на интелигентния захранващ блок на Honda (IPU), който е с 23 мм по-тънък и с 1 кг по-лек спрямо предишното си издание, но е с най-високия в гамата брой на клетките – 72. Разположен е под задните седалки и тази му позиция позволява повече вътрешно пространство в купето.

Монтираният под капака нов блок за управление на захранването (Power Control Unit – PCU) осигурява по-бързо зареждане и разреждане на електричеството, допринасяйки за допълнително 12-процентно увеличение на мощността спрямо предишните издания на хибридната система e:HEV. Повишението на дебита на мощност, както и на капацитета на блока за управление на захранването дава възможност на електрическия режим да поеме по-голямо натоварване. Новото му високоволтово алуминиево окабеляване е с 40% по-ниска маса спрямо конвенционалното медно.

Превключването между електрическо задвижване, хибридно и такова с двигател с вътрешно горене става неусетно. Шофьорът има възможност да избира между четири режима на управление – Eco, Normal, Sport и новия с индивидуални настройки. Завладяващата гъвкавост на пътното поведение е допълнена от изключителен финес във всяко отношение и елиминирането на нежелателните звуци и вибрации. Допълнителен балансиращ вал и колянов вал с висока твърдост осигуряват плавно управление, докато шумовете от двигателя са намалени с помощта на по-добрата изолация на всмукателния колектор и на капака на силовия агрегат. Умното приложение на системата за активен контрол на шума също допринася за тишината в купето, докато тази за управление на звука залага на спортните нотки в гласа на двигателя с вътрешно горене.

Изключителната задвижваща система е допълнена от отлична конструкция на шасито. Civic e:HEV беше разработен с огромно внимание по отношение на реакцията и от страна на волана, повишаваща усещането за връзката между шофьора и автомобила. Подобрената стабилност дори по неравни пътища е постигната благодарение на удължената спрямо предишното поколение на модела с 35 мм колесна база и по-широката с 18 мм задна следа.

За да се засили удоволствие от шофирането, е установена нова логика на контрола при управление по лъкатушни пътища, която гарантира, че функционирането на двигателя с вътрешно горене е активно при движение по траектория с много завои. Това осигурява незабавно ускорение и истинско усещане за динамика. На магистрала допълнителният въртящ момент и електрическото задвижване гарантират бързо изпреварване с висока скорост, но и с ниско ниво на шума за спокойно пътуване на дълги разстояния.

Това е най-новото поколение на водещата ни в бранша технология e:HEV, която сама по себе си е кулминация на над 20-годишния ни опит в разработването на хибридни системи“, сподели Томоюки Ямагами, главен ръководител на проекта Civic e:HEV. „Създадохме забавен и изключително завладяващ хибрид“, е неговото заключение.

30 глобални електрически модела, два спортни модела и един флагмански предвиждат бъдещите планове на компанията

 

На 12 април по време на брифинг за медиите в Токио по повод плана за електрификация на компанията Honda Motor Co., Ltd. изявления дадоха Тоширо Мибе, президент и главен изпълнителен директор, Кохеи Такеуши, директор, изпълнителен вицепрезидент и главен изпълнителен директор и Шинджи Аояма, старши управляващ изпълнителен директор.

Инициативата на Honda за електрификация

Honda се стреми да бъде движеща сила за хората, които се опитват да правят нещата по своя инициатива и да развиват потенциала си. От този ракурс компанията залага на „радостта и свободата от мобилността“, търсейки решения с нулев екологичен отпечатък.

Укрепване на съществуващите бизнеси и нов растеж

・Структурата на автомобилните бизнеси на Honda беше силно подобрена. С днешна дата общият брой на вариациите по отношение на тапицерии и опциите за глобалните модели бяха сведени до по-малко от половината спрямо този от 2018 г., като целта е той да бъде свален до една четвърт до 2025 г.

・По отношение на цената на производството на автомобили Honda е на път да постигне целта си за намаление с 10% спрямо отчетените разходи през 2018 г.

Уникален подход на Honda

В качеството си на най-големия в света производител на двигатели с годишни продажби близо 30 млн. единици мобилни продукти, в това число мотоциклети, автомобили, градинска техника, генератори, извънбордови двигатели и самолети, Honda възнамерява до 2050 г. да постигнe въглеродна неутралност за всичките си продукти и корпоративни дейности.

Производителят ще предложи редица разнообразни решения за всичките си свързани с мобилността продукти спрямо потреблението и нуждите на различните географски региони, в това число приложението на водород и сменяеми батерии, както и електрически автомобили.

Още повече, че със свързана платформа, която обединява всички тези елементи, Honda ще подобри ефективността на компанията като цяло.

Организационни промени за укрепване на бизнеса с електрификацията

В миналото Honda разделише вътрешнофирмената организация на бизнеса си според класа на продуктите, по-точно на мотоциклетен, автомобилен и силов сектор. От началото на тази фискална година бяха обособени технологичните подразделения, които ще станат ключови за конкурентоспособността на компанията. Те вече са комбинирани под шапката на новосъздадения отдел по Операции по развитие на бизнеса. Такива области са електрифицираните продукти и услуги, батерии, енергия, мобилни силови пакети, водородни технологии и софтуер и свързаност, които обединяват всички важни подразделения. С тази промяна Honda ще ускори синергията между отделните си продукти.

Инициативи за електрификацията на автомобилния бизнес

Стратегия за доставка на батерии

Ключов момент в ерата на електромобилите е доставката на батерии в световен мащаб. На това поприще Honda има два основни стратегически подхода.

1) Сега и в момента:

Японският производител ще гарантира устойчиво снабдяване с течни литиево-йонни батерии за всеки регион с помощта на външни партньори.

Северна Америка: Honda ще доставя батерии Ultium от GM. Освен това компанията разглежда възможността за създаването на съвместно предприятие за производството им.

Китай: Компанията допълнително ще засили сътрудничеството с CATL.

Япония: Honda ще поръчва батерии за компактни електромобили от Envision AESC.

2) От втората половина 20-те години на XXI в.:

Honda допълнително ще ускори своите независими изследвания и разработки за батерии от следващо поколение. Компанията вече е решила да изгради демонстрационна поточна линия, която се очаква да заработи от пролетта на 2024 г. след инвестираните близо 43 милиарда йени. Honda възнамерява да оборудва с новите батерии моделите си, които предстои да излязат на пазара през втората половина на 20-те години на XXI в.

Въвеждане на електромобилите

Специфични планове за пазарното въвеждане на електромобили, както следва:

1) От втората половина на 20-те години:

Honda ще въведе продукти, съобразени със специфичните характеристики на всеки регионален пазар.

Северна Америка: През 2024 г. Honda ще въведе два средноразмерни до големи електрически модела, разработвани съвместно с GM. Това ще бъдат новият SUV Prologue под знака на японската марка, както и електрически автомобил от същата категория с емблемата на нейния луксозен бранд Acura.

Китай: Honda ще въведе общо 10 нови електрически модела до 2027 г.

Япония: В началото на 2024 г. Honda първоначално ще представи компактен електрически лекотоварен модел за малкия бизнес с цена в диапазона на 1 млн. йени. След това компанията възнамерява да въведе на пазара електрически компактни модели, както и SUV автомобили със същото задвижване.

2) След втората половина на 20-те:

През този период идва ред на популяризацията на електромобилите и Honda ще започне предлагането на най-добрите от тях в глобален мащаб.

・През 2026 г. Honda ще започне налагането на платформата Honda e: Architecture, която комбинира хардуера и софтуера.

・С помощта на съюза си с GM Honda планира да пусне на пазара евтини електромобили през 2027 г., като цената им ще е конкурентна с тази на бензиновите модели. Първоначално те ще дебютират в Северна Америка.

Чрез тези инициативи японският производител възнамерява да въведе общо 30 електрически модела до 2030 г. в глобален мащаб, като гамата ще бъде всеобхватна – от компактни лекотоварни за малкия бизнес до големи флагмански автомобили. Предвидено е годишно производство на повече от 2 млн. бройки.  

Производство на електромобили

Специално за конструирането на електромобили в Китай Honda възнамерява да построи заводи в Гуангджу, както и в Ухан. Предвидено е производство и в Северна Америка.

Укрепвана на свързаните и софтуерните технологии

Honda се стреми да наложи свързаност между отделните си продуктови звена.

Значителното подобряване на потенциала за развойна дейност ще включва и наемане на човешки ресурс отвъд пределите на компанията. Освен това Honda ще работи проактивно по отношение на сътрудничеството между различните браншове и създаването на съвместни предприятия, както и инвестиции в стартъп компании.

Honda представя бъдещия си напредък в електрификация и трансформацията на бизнеса

Финансови стратегии в подкрепа на бизнесите на Honda

Докато напредва с електрификацията, Honda ще измести фокуса си от бизнес за нерегулярни продажби на хардуер към портфолио от дейности, комбиниращи хардуера и софтуера. Също, след 2030 г. ще наложи комбинираните бизнес решения и нови поприща.

Подобряване на структурата на приходите

На фона на затруднената бизнес среда като пандемията и недостига на полупроводници Honda се стреми да намали разходите във всички посоки. Производителят е уверен, че ще постигне възвращаемост на продажбите от над 7%. Така нетният паричен баланс на 31 декември 2021 приключи на здравословното ниво от 1,9 трилиона йени.

Ресурс на инвестициите през следващите 10 години

Honda предвижда бюджет от приблизително 8 трилиона йени за проучване и развойна дейност. Компанията ще вложи 5 трилиона йени за електрификация и софтуер. За подготовката за новия растеж, вкл. новите технологични звена и циркулация на ресурсите Honda ще инвестира приблизително 1 трилион йени през следващите 10 години.

С политиката си за външно финансиране Honda издаде зелени облигации на обща стойност 2,75 милиарда долара през март тази година.

Спортни модели

Освен че се стреми към производството на въглеродно неутрални продукти и електрификация, Honda открай време обича клиентите да се забавляват. „Радостта от шофирането“ ще я има дори и в ерата на електрификацията така, че производителят ще представи два спортни модела и още един флагмански, които ще въплъщават спортното ДНК на марката.

 

Васил Топалов с първата генерация на CR-V по време на клиентски тест драйв

Нашата среща с Васко, един от първите и незабравими търговци на Honda в България, светъл да е пътят му! „Работете с ум и сърце“ е заветът, който ни остави той

Преди броени дни на своето вечно пътешествие към звездите се отправи нашият пенсиониран колега и приятел, Васил Топалов. Той и неговите съвети ще останат завинаги в сърцата ни. Всеки от екипа ни има какво да научи от него. Работил е цели шестнадесет години като търговец на автомобили и мотоциклети Honda и се е пенсионирал като такъв. Ако има някой, който да познава в тънкости моделната гама на любимата ни марка и хората, които я купуват в България, това е той. Публикуваме в съкращение интервю с Васко, направено преди три години за страниците на The Power of Dreams, официалното списание на Honda в България.

Соичиро Хонда наистина би се гордял с него! „Колкото и важни да са техническите характеристики, трябва да общуваш с човека, да уважаваш работата си, да се гордееш с нея“, споделя Васко. Казва и много други неща… Но повече подробности ще споделим в интервюто по-долу.

Васко отпразнува 70-ия си рожден ден с нас, вшоурума ни през 2019 г.
Васко отпразнува 70-ия си рожден ден с нас, вшоурума ни през 2019 г.

Наскоро Васко, както го наричат бившите му колеги (някои от тях все още работят в Бултрако АД и прилежащите му дилърства), отпразнува своя 70-годишен рожден ден. Човек не може да му даде годините – винаги спретнат, елегантен, с изправена, почти военна стойка! И не само се отби на гости при нас, за да почерпи за свое здраве, рожденикът ни донесе и подарък – икона на Свети Мина, покровител на дома и семейството. В работата си Васко е легенда, почти ювелир, изпипващ всичко до най-малкия детайл. Все още от уста на уста във фирмата ни се носи историята за това как клиент е дошъл да си купи мотоциклет Shadow и си е тръгнал освен с желязното конче и с Legend за разкош, както и тази за друг, отбил се за накладки и купил си и Civic Sedan. Определено младите има какво да научат от Васко и той им преподава уроците от живота с удоволствие. Още едва пристъпил прага на шоурума ни на бул. „България“ 111, бива разпознат от нашите търговци и те като истински ученици го затрупват с въпроси.

Васко, как започна връзката ти с автомобилите?

Едно от най-хубавите неща в живота ми освен семейството ми, двете ми дъщери и съпругата ми, която почина преди две години, е, че цял живот съм работил това, което харесвам. Пенсионирах се първо на 45-годишна възраст в НСО, после година и половина бях шеф на транспорта на известна банка и реално през 1996-1997 г. започнах с Honda. Където и да съм работил, съм се грижил за автомобилите като за мои дечица. На снимките, които съм донесъл, ще видите и ЗИС 110, между другото най-комфортният автомобил в света, и Mercedes Pullman, и Cadillac. Официално връзката ми с Honda започна през 1996 г., когато фирмата се намираше в Горубляне, после съм бил и на адреса в Бъкстон, а след това и на „Ботевградско шосе“.

Васил Топалов и съпругата му със ЗИЗ 110, подарен на Тодор Живков
Васил Топалов и съпругата му със ЗИС 110, подарен на Тодор Живков

Какво си спомняш от първите години на компанията?

Бях по-възрастен от останалите, но общуването с тези млади и задружни хора ме зареждаше. Постигнах и приятелски отношения с клиентите. Връзката между автомобилния търговец и купувача е особен акт на взаимно доверие. В телефонната си книга имам 770 контакта и част от тях са мои клиенти, с които все още поддържаме връзка и се чуваме по празниците. Никога не съм лъгал купувач на Honda. Случвало се е да ме питат – какъв е разходът на автомобила, и аз да отговоря – между 8 и 18 л/100 км според трафика, ситуацията и стила на шофиране, при това години преди да бъдат въведени данните по унифицирания световен стандарт. И след това хората са ми стискали ръка и са казвали: „Вие сте първият, който говори откровено с нас.“ И сделката се е получавала. Имам един единствен случай, когато съм се ядосвал и не съм спал цяла нощ, но пак се стигна до покупка.

Средностатистическият купувач на Honda в България е над 45-годишна възраст, образован, със солидна професия. Дори колегите ни от Германия ни завиждат, че са ни толкова млади клиентите. Как е било преди години?

Първите купувачи бяха млади хора, информирани. Помня момче със CR-X, казваше, че това била първата кола, която дори и да се опитваш, не можеш да счупиш. Отначало Honda не беше позната марка, не беше масова, тя и сега не е „ширпотреба“. Търсеха я познавачи и ценители. Когато купуваха коли от нас, ни благославяха, че има такова чудо. Постепенно от човек на човек, между приятели славата на Honda се разнесе в България. Радвам се, че с труда си съм помогнал за нейното израстването и съм направил щастливи много хора. Преживяхме заедно икономическите несгоди в края на 90-те години, но благодарение на вещото управление Бултрако оцеля като компания.

С президента Първанов по време на откриването на поредния Автомобилен салон
С президента Първанов по време на откриването на поредния Автомобилен салон

Какъв съвет би дал на младите търговци днес?

Уважавайте себе си, фирмата, в която работите. Гордейте се с нея и нещата ще ви се получат. Не говорете лошо за другите марки, не това е начинът. Работете с ум и сърце. И един чисто практичен съвет – дръжте в чекмеджето си три неща – гъбичка за обувки, парфюм и дъвка. Дори и да забравите техническите характеристики, мръсните обувки и лошият дъх могат да злепоставят дори и най-добрия търговец.

Кое е твоето мото?

Няма нищо по-евтино на този свят, което да се цени толкова скъпо, колкото вниманието.

 

 

 

Компанията ни е едно от първите официални представителства на автомобилна марка в България. През 1992 г. е сред деветте фирми, учредили Съюза на автомобилните вносители в България (днес – Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България)

 

Търговското дружество „Бултрако“ е учредено на 8 април 1992 г. Същата година „Бултрако“ подписва договор с Honda Motor Co. Ltd за дистрибуция на автомобили, а през 1995 г. – и на мотоциклетите Honda. Началото е положено с един малък, но кокетен шоурум на ул. „Раковска“, където са подредени напълно новите Civic, Accord, Prelude, Shuttle.

 

„Бултрако“ е единственото автомобилно представителство с директен договор с Япония. През 1995 г. фирмата започва да внася и мотоциклети.

1996 – Костадин Грозданов, днес – изпълнителен директор на компанията, открива шорума в Горубляне

През годините „Бултрако“ се разраства, създадена е и дилърска мрежа чрез дъщерната компания „Бултрако Моторс“ с три клона в София (на бул. „Ботевградско шосе“ 326, на бул. „България“ 111А и на ул. „Челопешко шосе“ 40) и един в Пловдив на бул. „Пазарджишко шосе“ 82. Интересното е, че търговско-сервизният център „София Изток“ на „Ботевградско шосе“ е изграден именно през кризисната 2010-а година. Той е оценен от Honda Europe като едни от най-добрите на континента. Още преди повече от десет години сградата е оборудвана със соларни панели, които да задоволяват нуждите от електричество на комплекса, нещо наистина революционно за периода.

Първият управител на Бултрако е Петър Папазов – японски възпитаник. Бил е студент в страната на изгряващото слънце, два пъти е карал стажа си в центъра на Honda в Сузука. Познава се лично със Соичиро Хонда. За жалост Папазов почина миналия месец. Сегашният изпълнителен директор на Бултрако, Костадин Грозданов, идва в компанията през 1995 г. „Бултрако“ е едно от първите официални представителства на автомобилна марка в България. През 1992 г. компанията е сред деветте фирми, учредили Съюза на автомобилните вносители в България (днес – Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България).

Роботът ASIMO гостува в България през 2012 г. по време на 5-дневно изложение по повод 20-ия рожден на Бултрако

Днес „Бултрако“ АД е част от „Астреко Холдинг“, в чиито рамки се предлагат всички видове решения за мобилност – от мотоциклетите и автомобилите Honda, до обслужването, екипировката и аксесоарите за тях. Огромният комплекс „Астреко Център“ на „Челопешко шосе“ 40 днес подслонява мотоциклетните шоурум и сервиз, както и оторизиран Bosh Car Service за всички марки автомобили. Пак на същия адрес ще откриете и тенекеджийно-бояджийния сервиз на Honda, чиито висококачествени услуги привличат редица клиенти. От миналата година холдингът е официален вносител на автомобилните и мотоциклетните гуми Bridgestone, Firestone, GoodYear, Dunlop, Debica и Fulda.

„От създаването си до днес Бултрако АД има около 15 000 лоялни клиенти, на които искаме да благодарим за тяхното доверие в нас“, сподели Костадин Грозданов, изпълнителен директор.

В момента по пътищата на България се движат общо 108 902 моторни превозни средства от марката Honda.

 

Следващото поколение на Honda Civic Type R отбеляза нов рекорд за най-бърза обиколка, направена от автомобил с предно предаване, на световноизвестната писта „Сузука“ в Япония. Горещият хечбек превзе 5,8-километровото трасе за 2 минути и 23,120 сек.*, или с 0,873 секунди по-бързо от предшественика си, олекотения Honda Civic Type R Limited Edition 2021.

Актуалният рекорд бе отбелязан на 15 март 2022 г. по време на окончателното оценяване на разработването на автомобила. Civic Type R е най-скорошният високоскоростен модел, доказал се на емблематичната международна писта „Сузука“, прословута с шиканите си и трудните завои. Често описвана като една от най-великите в света, тя е и тестово трасе на Honda от 1962 г.
Времето на предишната рекордна обиколка на „Сузука“ с автомобил с предно предаване е 2 минути и 23,993 секунди. Рекордът е поставен от предсерийния вариант на Civic Type R Limited Edition през февруари 2020 г. Преди това палмата принадлежи на десетата генерация на Civic Type R GT, станал най-бързият сериен автомобил с предно предаване, след като през 2017 г. превзе Северната дъга на Нюрбургринг за 7 минути и 43,8 секунди. Производствената версия на същия модел е подобрила рекордите на пет легендарни европейски състезателни писти.

Подробна информация за новото поколение на Civic Type R ще бъде разпространена непосредствено преди официалната премиера на модела, по-късно през тази година.

Изцяло новият компактен SUV HR-V e:HEV на Honda, турър мотоциклета NT1100, адвенчър скутерът ADV350 и генераторът EU32i си осигуриха наградата Red Dot за „Продуктов дизайн 2022“. За първи път в историята си Honda получи наградата във всички продуктови гами – мотоциклети, автомобили и силови продукти. Това силно желано отличие се дава само на продукти, които се отличават с качество на дизайна и иновации.

Съвременният стил на HR-V отразява „безшумната“, елегантна посока на дизайна на други скорошни модели на Honda, която беше призната чрез поредица от международни награди през последните години. В надпреварите  Red Dot 2021, Jazz e:HEV, Jazz Crosstar e:HEV и макси-скутерът Forza 750 спечелиха в категорията продуктов дизайн, докато Honda e си осигури наградата „Най-добър от най-добрите“ миналата година. Той беше признат заедно със супер спортния мотоциклет Honda CBR1000RR-R Fireblade SP, който стана първият мотоциклет на Honda, спечелил награда Red Dot.

Етикетът Red Dot Winner се утвърди в международен план като един от най-търсените знаци за качество при продуктовия дизайн. Годишните награди се определят от група от 50 международни експерти, които тестват, оценяват и обсъждат всяка заявка. Критериите за оценяване се променят и адаптират всяка година, за да отразяват най-новите технически, социални, икономически и екологични изисквания.

„Щастливи сме да получим наградата Red Dot Product Design във всички продуктови гами на Honda, мотоциклети, автомобили и електрически продукти за първи път“, каза Тошинобу Минами, главен оперативен директор на Центъра за дизайн на Honda R&D Co. Ltd., „Ние вярваме, че това е резултат от реализирането на желанието на Honda да „служи на хората с технологии, идеи и дизайн чрез нашите продукти“. Това е ключов принцип от основаването на компанията. Ще продължим да поемаме предизвикателства, за да доставяме „изненади и вълнение“ на нашите клиенти.“

Когато проектираха и разработваха най-новото поколение HR-V, инженерите на Honda напълно преосмислиха популярния компактен SUV от самото начало. Изследванията на Honda установиха, че съвременните потребители избират продукти не само на базата на компетентно представяне или привлекателна естетика. Изборът пада и върху това как този продукт се интегрира в живота им и дали отговаря на техните индивидуални изисквания.

 

В резултат на това новото поколение HR-V има съвременна каросерия на SUV купе, която постига желана комбинация от първокласен и динамичен дизайн и изключителна ефективност на пространството. Както интериорът, така и екстериорът въплъщават новата проста, изчистена и модерна философия на Honda. Тя вече се наблюдава в последните нови модели, които успешно разширяват репутацията на марката за качество, функционалност и практичност.

 

Представен през октомври 2021 г., NT1100 въведе нова ера при турингите . Той е удобен, пъргав и изключително приятен мотоциклет. Стилът на NT1100 черпи от богатото наследство на Honda от турърите, като  цели да привлече както утвърдени ездачи, така и ново поколение, търсещо традиционните ценности на туръра за комфорт и практичност, без явни приключенски вид и усещане.

Мотоциклетът е създаден в италианския R&D център на Honda в Рим от Маурицио Карбонара (също отговорен за изключително популярните CRF1100L Africa Twin и X-ADV на Honda) с водещия принцип на „проактивен комфорт“. Неговите изчистени, елегантни линии се допълват от усещане за лекота благодарение на повишената височина и характера, които силно загатват за ново ниво на удоволствие от карането за мотоциклет, фокусиран върху пътуването.

Другият носител на наградата на Honda с две колела, ADV350 „приключенски скутер“, черпи вярно от външния вид и усещането на 750-кубиковият X-ADV.- Той бързо беше наречен „първият двуколесен SUV“ при представянето си през 2017 г. благодарение на здравината си, ъглови дизайнерски линии, множеството повърхности, висок просвет, окачване с дълъг ход и практичност като скутер. ADV350 носи този иновативен облик на пазара на скутери със среден капацитет под банера на „Ново градско приключение“. Ориентираният към офроуд външен вид е съчетан с истинската способност да се справя с най-грубия асфалт, благодарение на уникалното в своя клас оригинално окачване на мотоциклет.

Завършването на наградената гама е наскоро пуснатият генератор EU32i. Той предлага огромна мощност в удобен за потребителите, интелигентно проектиран пакет. Той включва първата в света интеграция на двигател с висока мощност в преносим генератор с впръскване на гориво, който може да се похвали с впечатляващите 3200 вата мощност и висока производителност, които преди се срещаха само в автомобили и морски извънбордови двигатели. Той дори идва със специално приложение за смартфон и с Bluetooth свързаност, позволява на потребителите да наблюдават състоянието на генератора и да го управляват дистанционно.

Последните победи на Honda в автомобилната част на наградите Red Dot са с дълга история на успехи, включително Honda S2000 през 2001 г., Civic през 2006 г. и European Accord Tourer през 2008 г.