Честит рожден ден, Civic Type R!

Тази година легендарният горещ „хеч“ на Honda празнува четвърт век

Емблематичният модел Civic на Honda празнува две годишнини през 2022 г.: 50 години непрекъснато производство и 25 години от създаването на спортния му вариант Type R. Това е автомобил, роден от състезанията, пренаписал правилата за това какъв трябва да бъде един „хотхеч“.

В продължение на шест поколения формулата е еволюирала, за да се получи най-добрият спортен хечбек с предно разположен двигател и предно предаване. С такъв автомобил можете да пътувате всекидневно от понеделник до петък, преди да блесне на пистата през уикендите.

 

EK9 (1997-2000)
EK9 (1997-2000): Достъпен Type R за всички

Табелката с името Type R може да бъде проследена до Honda NSX Type R от 1992 г., която вдигна летвата по отношение на динамиката. Тази кола обаче беше произведена в изключително ограничен тираж. Прилагането на философията Type R към Civic следва подобна инженерна етика към Integra и NSX, за да предложи ангажиращо, емоционално шофиране. EK9 се предлага само на японския пазар и има спецификация от висок клас; включително ръчно сглобен 1,6-литров DOHC VTEC двигател с литрова мощност 116 к.с. на литър. Колата е с лек корпус със заварени шевове, който допринася за обща маса едва 1050 кг. Монтиран е спирален диференциал с ограничено приплъзване (LSD), и уникални компоненти на окачването, за да се трансформира напълно изживяването при шофиране. Лансиран с изключителни отзиви, EK9 поставя началото на преследването на най-добрия хечбек с предномоторна компановка и задвижващи предни колела.

EP3 (2001 – 2005)

EP3 (2001 – 2005) Европейски поглед върху Type R

В резултат на огромния успех на автомобила от първо поколение, започват да предлагат второто в цяла Европа. Отчасти благодарение на това, че вече се произвежда в Обединеното кралство. Колата представя изцяло нов и вече емблематичен 2.0-литров DOHC i-VTEC двигател от серия „K“. Той предефинира това, какво може да направи един двулитров двигател с нормално пълнене. Колата има подобрени спирачки, прецизна шестстепенна трансмисия с къси предавки, и черупка, която използва восокоякостна стомана, за да увеличи статичната устойчивост на усукване с 80% в сравнение с EK9. Окачването е с носачи за контрол на рамената отпред и с двойни напречни носачи с реактивни връзки отзад. Това е съчетано с ново електрическо сервоуправление (EPS) и променливо предавателно отношение (VGR) за изключително усещане при управление и обратна връзка.

FN2/ FD2 (2007-2011)

FN2/ FD2 (2007-2011):  Type R – по японски и по европейски

 

Третото поколение Civic Type R е уникално с това, че европейският и японският модел се различават драматично. Европа получи базирания на FN2 хечбек, който запази доказания 2,0-литров двигател, но представи ново шаси, което премести резервоара за гориво под предните седалки, за да подобри вътрешното пространство и гъвкавостта. Вместо това, на японските клиенти беше предложен седан FD2, който предлага още по-фокусирано шофиране благодарение на допълнителни елементи като по-мощен двигател K20A, спирален LSD и мощни спирачки Brembo. Увеличеното тегло е компенсирано от широкото използване на структурни лепила, вместо заваряване и алуминий както в шасито, така и в панелите.

 

 

 

 

FK2 (2015-2017)
FK2 (2015-2017) – Представяне на VTEC TurboA

Тъй като пазарните и регулаторните очаквания се променят, преминаването към турбокомпресор бе неизбежно. Инженерите на Honda работиха щателно, за да разработят 2,0-литровия двигател K20C1 с турбокомпресор, който предлага експлозивна производителност, благодарение на мощността от 310 к.с. За да контролира по-добре значителното увеличение на мощността, Honda представи своето окачване с двойна ос, съчетано с диференциал с ограничено приплъзване, за да се противопостави на въртящия момент, който се среща при автомобили с предно задвижване с висока мощност. 2015 Civic Type-R спринтира от 0-100 км/ч само за 5,7 секунди и е оборудван с предни дискове с голям диаметър – 351 мм. Те са част от високоефективната спирачна система Brembo. FK2 се оказа страхотна база за състезателен автомобил, който печели няколко титли TCR Touring Car по целия свят.

FK8 (2017-2022)

FK8 (2017-2022) Най-добрият спортен хечбек

Представен през 2017 г., FK8 беше най-добрата еволюция на Civic Type R. Колата получи множество нови механични характеристики като адаптивни амортисьори и допълнителни ревизии на двигателя K20C1 за увеличаване на мощността до 320 к.с. В модела е въведена и притискаща сила за още по-интензивно шофиране. Външният аеродинамичен пакет работи в унисон с усъвършенстван, почти плосък под, за да допринесе активно за отрицателното повдигане. Моделът направи своя дебют и в САЩ, като регионът е водещ в световните продажби на автомобила.

 

FL5 (2022-)

FL5 (2022-) Ultimate Sports 2.0 – Историята продължава

Стартирайки по-късно тази година, автомобилът от изцяло ново поколение допълнително се развива, съзрява и усъвършенства технологиите, които са разработени в продължение на няколко поколения. Въпреки че новите технологии и усъвършенстваната аеродинамика за пореден път вдигнаха летвата още по-високо, ДНК-то на Type R може да бъде проследено до поколението FD2 с постепенните ревизии, водещи до най-бързия и най- пристрастяващ Civic Type R, създаван някога. Вече рекордьор на пистата Сузука, версията 2022 на Civic Type R подготвя атмосферата за предстоящата след пет години 30 годишнина от червеното лого на Type R.